Kawiarnia ze słomy

ObrazekPewnie nie wszyscy wiedzą, ale od paru lat słoma stała się materiałem budowlanym i na całym świecie pojawiają się nowe przykłady tego budownictwa. Słoma jak wiemy jest materiałem ciepłym i działającym trochę jak wełna mineralna. Co ciekawe w budownictwie można ją wykorzystywać także jako element nośny (podobno nawet do wysokości 2 kondygnacji). Standardowo ściany budynków ze słomy wykańcza się gliną i wyglądają tak jak budynek poniżej:

Obrazek

…czyli taki swojski klimat. Forma głównie organiczna. Swego czasu bardzo interesowałem się tym budownictwem i pragnąłem stworzyć pierwszy budynek ze słomy, który wyglądałby nowocześnie. Przeglądałem różne blogi, informacje, techniki budowlane… aż w końcu trafiłem na system modCell i później na ten oto budynek, czyli kawiarnię uniwersytecką.

ObrazekPoczątkowo wkurzyłem się, że ktoś mnie uprzedził, ale umówmy się, gdzie znalazłbym inwestora chcącego postawić budynek nie dość, że ze słomy to jeszcze w nowoczesnym kształcie. Gdy przeszła więc pierwsza złość wgłębiłem się w informacje o nim i byłem coraz to pod większym wrażeniem architektów z pracowni Hewitt Studios LLPObrazekBudynek musiał spełnić parę warunków, między innymi składać się z elementów prefabrykowanych. Co ciekawsze przewidziano, że po około 15 latach budynek będzie musiał zostać rozebrany a jego elementy albo ponownie użyte w innym budynku lub też poddane recyklingowi – związane z dalekosiężnymi planami uniwersytetu.

Obrazek

Wróćmy jednak do systemu prefabrykowania budynku ze słomy. Fakt, brzmi to trochę surrealistycznie, ale istnieje taka metoda i firma ModCell produkuje takie komponenty i buduje z nich domy.

Obrazek

Komponent  ściany zbudowany jest z ramy drewnianej grubości 40cm wypełnionej balotami słomy. Całość następnie pokryta jest tynkiem / zaprawą wapienną.

Obrazek

Jest to w miarę nowa technologia, wciąż jeszcze dopracowywana pozwalająca jednak osiągać proste ściany przy użyciu takiego low-tech’owego materiału jakim jest słoma.

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Jedyne co pozostało mi to pogratulować świetnego projektu i realizacji. Może w Polsce też się kiedyś podobny projekt uda zrealizować, chociaż u nas chyba społeczeństwo jeszcze jest w większości za rozwiązaniami murowanymi.

Informację o tym budynku przeczytałem 2 lata temu z blogu: Archdaily

Tagi: , , , ,

About arch. Przemysław Śliwiński

Architekt, projektant, twórca domów modułowych SmartMod www.smart-mod.pl

4 responses to “Kawiarnia ze słomy”

  1. eMeM says :

    Fajnie, że ktoś się odważył. A „słomiane” budowanie faktycznie jest coraz bardziej popularne, raptem 5 domów ode mnie stoi dom ze słomy, wybudowany jakiś rok temu.

  2. dopoznania.pl says :

    Ciekawie musiałoby się prezentować „słomiane osiedle” w nowoczesnym designie. Zastanawiam się, czy słoma sprawdziłaby się także w nieco wyższych budynkach?

  3. Remonty Poznań says :

    Postęp budowlany tak poszedł do przodu jak wszystko inne. Niedługo będą budować domy z ziemi.

Dodaj komentarz